Stellingen Bennekom Nieuwsblad

1. Moet de aansluiting op de A12 er in Bennekom komen of niet?

Zoals ook aangegeven in ons verkiezingsprogramma, na te lezen op onze website (www.burgerbelangen-ede.nl) is Burgerbelangen tegen de aansluiting van de A12 in Bennekom via het Opella terrein - ook wel de Hoekelum variant genoemd. Burgerbelangen is van mening dat verder alle varianten goed onderzocht moeten worden, dit geldt ook voor de varianten die door Bennekommers ingebracht zijn.

2. Verdient de actie van Bennekom Beweegt in de Sportzaal nog twee jaar steun?

Vast staat dat in juni de definitieve beslissing door de gemeenteraad genomen zal worden of de gymzaal open mag blijven. Als het aan Burgerbelangen ligt is dit antwoord JA. Wij zouden het een groot verlies vinden als de gymzaal gesloopt zou worden.

3. Is betaald parkeren nodig om de voorzieningen te handhaven?

Parkeren in de buitendorpen, dus ook in Bennekom moet gratis blijven. Een parkeervergoeding vragen zal uiterst nadelig zijn voor ondernemers en winkelend publiek in de dorpen. Het gratis parkeerbeleid is onderscheidend ten opzichte van de omliggende plaatsen zoals Ede en Veenendaal. Wij zien parkeervergoedingen als spekken van de kas.

4. Mogen er appartementen in oude veeschuren in De Kraats worden gebouwd?

De Kraats is landelijk gebied en het is noodzakelijk om dit zoveel mogelijk in stand te houden. De bouw van kleinschalige appartementen complexen is wellicht noodzakelijk voor de starters in Bennekom. Er moet dus verstandig omgegaan worden met ruimte.

5. Wilt U extra geld uittrekken voor de uitbreiding van het Kijk- en Luistermuseum?

Burgerbelangen heeft als streefpunt dat er kritisch omgegaan moet worden met subsidies en wil vervolgens dat er een onderzoek komt over de efficiëntie en effectiviteit van subsidies. Ook moet blijken dat het totale plaatje van uitbreiding kostendekkend is. In het kader van bovenstaande standpunten gaan we deze stelling dan ook niet kort door de bocht met een ja of nee bestempelen. Wel zijn wij van mening dat subsidies verleend dienen te worden aan instellingen waar de burger wat aan heeft. In dit opzicht voldoet het museum en is het een aangename en leerzame voorziening in Bennekom.

6. Hoe moet met nieuwbouw en inbreiding langs de oude wegenstructuren van het dorp worden omgegaan?

Burgerbelangen is voor beperkte woningbouw in de buitendorpen. Nieuwe woningen dienen bestemd te zijn voor starters en senioren uit het eigen dorp. Wel moet hierbij het dorpse karakter en het groen behouden worden. Het grootste gevaar van inbreiding is dat de leefbaarheid van het dorp afneemt, hier moet voor gewaakt worden. In sommige gevallen kan gecontroleerde uitbreiding dan beter zijn.

Bron Bennekoms Nieuwsblad 2 maart 2006

HOME | EMAIL | ALGEMEEN | PERSBERICHTEN | NIEUWS & ACTUALITEIT