Draai besluit mestvergister terug

EDE - Burgerbelangen is voornemens een initiatiefvoorstel in te dienen tot het voorlopig terug draaien van het genomen raadsbesluit van 15 november 2012 om aan de Otterloseweg 54-56 te Wekerom een mestvergister toe te staan. Burgerbelangen stemde als enige fractie tegen het aangenomen voorstel. “Vrijwel alle omwonenden zijn ui- terst bezorgd en er heerst veel onrust in het dorp. Voor ons een voorname reden om tegen te stemmen. Als ondernemer moet je niet iets willen doorzetten als ongeveer het hele dorp dit niet wenselijk acht en bezorgd is over de gezondheidsgevaren. De onrust is na het besluit nog groter geworden en de groep omwonenden is dan ook voornemens in beroep te gaan bij de Raad van State”, aldus fractievoorzitter Van Druiten.

’“Een dag na het genomen besluit zond KRO Reporter de documentaire ‘De biogasbeerput’ uit. Hieruit blijkt dat er al jaren op grote schaal gefraudeerd wordt met de producten die met de mest vergist worden, wat schadelijk kan zijn voor omwonenden. Uit de resten, die gebruikt worden op landbouwgrond, worden bovendien gevaarlijke bacteriën aangetroffen, die dieren ernstig ziek kunnen maken. In de documentaire spreekt de politie zelfs van ernstige milieucriminaliteit. Gedeputeerde Bert Pauli van Economische Zaken en Bestuur heeft naar aanleiding van een ingediende motie toegezegd een onderzoek te zullen instellen naar de mate van duurzaamheid van het gebruik van mestvergisters. Ook over de duurzaamheid bestaat twijfel. Kortom er heerst veel onrust en onduidelijkheid over mestver- gisters. Reden genoeg voor onze fractie om dit verzoek in te dienen”, licht Ruben van Druiten toe.’

Bron Edese Post 5 decemberi 2012

Bijlage: Het artikel in PDF Formaat pagina 1